פילאטיס הוא אחד מתחומי האימון הגופני הצומחים ביותר, והופך פופולרי משנה לשנה, כאשר כיתות, חוגים ומכונים נפתחים לא רק בערים הגדולות, אלא ממש בכל מקום בארץ, כולל הקטנים והמרוחקים שבהם. כבר כיום יכול למצוא כל אחד מאיתנו, ללא קשר למקום מגוריו, קורס מדריכי פילאטיס זמין במרחק נגיש עבורו.
אימוני הפילאטיס מפתחים כוח פיזי וסיבולת שרירים, קואורדינציה, גמישות ושיווי משקל, וזמינים לרבים, כולל כאלו שנמנעת מהם פעילות פיזית מאומצת. העניין שמגלים כיום רבים כלפי השיטה מגדיל משמעותית את מספר ההזדמנויות לעסוק בהוראת התחום. לימודי הדרכה דורשים זמן, כסף ומחוייבות אישית גבוהה, אבל אם חשבתם שמדריך פילאטיס חייב להיות בכלל מדריכה, צעירה, זריזה, דקיקה וחזקה, הרי טעות בידיכם. כל אחד יכול להדריך פילאטיס; שתי הדרישות המרכזיות לכך הן אהבת המקצוע, והרצון להעביר ולהקנות את אותו ידע לאחרים, אך יש עוד כמה כלים שנתבעים ממדריך מוצלח.
למי זה מתאים
מורי פילאטיס זקוקים לתקשורת טובה, שהיא מרכיב חיוני בהוראה. בין המדריך לתלמיד נדרשת תקשורת מילולית ובלתי-מילולית. חוץ מההנחייה המדוברת בקול, מתקיימים רבדים נוספים ומורכבים של תקשורת במהלך האימון. פילאטיס הוא אינטימי מצד אחד, ומהצד השני פיזי מאוד; בין המדריך לתלמיד מתקיים דיאלוג הכולל בחינה קפדנית של כל תנועה, ומגע פיזי תכוף. על המדריך להוביל ולהנהיג למעשה את השיעור, תוך שהוא מצליח להרגיש ו"לקרוא" את הקהל. לכן מורה פילאטיס אמנם אינו חייב להיות אדם מוחצן במיוחד, אך נתבעת ממנו תקשורת בין-אישית מורכבת, טובה וזורמת.
מורי פילאטיס נדרשים לא רק לאהוב את פעילות הפילאטיס לכשעצמה, אלא גם את מלאכת ההוראה, שהיא משימה קצת שונה. כמו כל תחומי ההוראה, זהו אתגר התובע תשומת לב ואנרגיה רבה המוקדשת לאימונם של אחרים, להבדיל מהאימון הפרטי. במהלך השיעור עולה לא פעם הצורך לשנות את תכנית המפגש, ולאלתר על המקום תוכנית חדשה ומתאימה יותר לדינמיקה של המשתתפים ושל הפעילות.
מורה פילאטיס נדרש להטמיע ולקבל את הפילוסופיה העומדת מאחורי הנושא. לתלמידים שמורה האפשרות לייחס חשיבות מעטה אם בכלל לנדבך זה, אך על המדריכים להפנים ולרצות להנחיל לאחרים את המכלול הרחב שעומד מאחורי השיטה. מטרת הפעילות אינה רק אימון כושר, אלא גם השגת ריכוז, דיוק, סינכרון ושילוב מודעות, וקשר בין גוף, רוח ונפש, לכן יש להכיר את מכלול הרעיונות העומד ברקע הטכניקות הייחודיות וסיבותיהן, ואת הבסיס הרעיוני של המקצוע.
על המדריך להפגין אחריות קבועה כלפי היכולות הפיזיות של המתאמן הניצב מולו. אסור לשכוח שבמקור נועד הפילאטיס למטרת שיקום פיזי, ורבים נוספים פונים לסוג אימון זה משום כך. הוא מתורגל בקבוצות קטנות ובאופן איטי ורגוע, כך שמטבע הדברים הסיכויים לפגיעות פיזיות הוא קטן יותר, אולם אפילו אלו שאינם מתרגלים לטובת מטרות שיקומיות עלולים לסבול מבעיות כגון פריצת דיסק, קרעים בשרירים, או רקע של בעיות גב וברכיים. תרגול שגוי של תנועה לא נכונה עלול לגרום להחמרה של בעיות אלו, שלעתים היו רדומות. כנגזרת מכך על מדריך הפילאטיס לגלות בקיאות ועניין בנושאי הקינסיולוגיה, האנטומיה, והפיזיולוגיה של מערכות הגוף הפנימיות. אם ברצונכם להתמחות בהוראת פילאטיס, כדאי לקחת בחשבון שנושא זה הוא חלק אינטגרלי מההכשרה לה תידרשו.
שאלה נוספת אותה כדאי לשאול את עצמכם היא מהי רמת המוטיבציה האישית שלכם; במקרה האופטימלי תמצאו במהרה משרה מלאה בסטודיו ותקומו כל בוקר לעבודה עם שיר בלב, אבל התסריט המקובל יותר עבור מדריך חדש הוא השתלבות תעסוקתית במשרה חלקית בלבד. עליו לצפות לבנייה איטית ועקבית של קבוצות אימון, תוך מאמצי שיווק עצמי בלתי פוסקים והשתדלות רבה אצל קהל המתאמנים אשר יתרחב אט אט הודות לשיווק מתמשך וקבוע.
לסיכום
הוראת פילאטיס עשוייה להיות בחירה תעסוקתית מספקת ומהנה מאוד. אפילו אם לא מתקיימות אצלכם כל הדרישות שהוצגו בזאת, כדאי לכם להמשיך ולבדוק את הנושא לעומקו. קורס מדריכי פילאטיס מועבר במוסדות לימוד העוסקים בספורט ואחרים העוסקים בפילאטיס בלבד. תוכלו למצוא את הקורס במגוון ערים, ביניהן: תל אביב, נתניה, כפר סבא ועוד.