אנגלית עסקית איננה שונה מהלשון הרגילה אשר נלמדת בבית הספר, מדוברת ברחבי העולם ונשמעת בכלי התקשורת. שתיהן מסתייעות באוצר מילים זהה, אותם דקדוק ותחביר. עם זאת, היא נלמדת באופן ייעודי ונפרדמלימודי השפה הסדירים והרגילים
, ויש לכך סיבה מוצדקת. ההבדל בין השפה הרגילה לזו העסקית הוא בעצם התיעול השונה של הידע.
השימוש באנגלית מקצועית כולל טרמינולוגיה בעלת הקשרים מסחריים ייחודיים, ז'רגון ומונחים הנגזרים מהעולם הכלכלי, הפיננסי ומהפעילות המתבצעת, ואינם רווחים בדיבור שגרתי או כתיבה יומיומית. הרי גם מי שבקי בעברית לא בהכרח ידע לנהל תכתובת רשמית ללא הסבר מתאים, ולא יכיר תמיד את המושגים המשמשים בדיאלוג מסוג זה. באותו אופן, באנגלית שתספק בהצלחה סטודנט למשל, לא יהיה די למי שעוסק בסחר בינלאומי.
האנגלית הנלמדת באופן סדיר בבתי הספר כמו גם בקורסים למבוגרים, מיועדת בעיקרה לאפשר התנהלות יעילה ונוחה לצרכי תיירות למשל במהלך לימודים בסיסיים, או מיומנות גבוהה יותר במסלולי מתקדמים - לדוגמה לקראת מעבר לארץ דוברת אנגלית. לימודים כאלה נועדו לסייע בעיקר בהתנהלות יומיומית נוחה והתמצאות במרחב האחר. כמוהם גםבלימודים גבוהים
הדרישה מתמקדת פונקציונלית במילוי הצרכים האקדמיים. לעומתם, לימודי אנגלית עסקית מיועדים למי שמיומנות זו כבר מצויה בידיהם, והמטרה העומדת לנגד עיניהם היא רכישת היכולות לתפקוד ראוי במרחב הכלכלי העולמי.
יתרון תחרותי בזירה הבינלאומית
תחום
הסחר הבינלאומי
הולך ומתחזק באופן קבוע ומהיר; התחרות הכלכלית העולמית מחייבת התמקצעות והתמחות ביצירת יתרונות תחרותיים ברורים מצד אחד, והתייעלות מצד שני. השלכות תהליך זה הן ריכוז הייצור והשירותים היכן שכלכלי וכדאי יותר לקיימם. בסין למשל מרוכז רוב הכוח התעשייתי כיום, הודות למשאבי כוח האדם היצרני המצויים בה בשפע, לצד תשתיות לוגיסטיות מתקדמות התומכות בייצור ושינוע הסחורות. לעומתה, מדינת ענק נוספת – הודו, מציעה יתרון תחרותי אחר, בדמות כוח אדם מיומן באנגלית, אשר עלות העסקתו נמוכה דרמטית מאשר בארצות אחרות בהן מתגוררים עובדים המוכשרים למשימה. בשילוב תשתיות תקשורת מתקדמות, יכולים אותם עובדים הודים להעניק שירות טלפוני או טקסטואלי מיומן במיקור חוץ, ולשרת בזמן אמת חברות באירופה ובאמריקה.
ארצות בהן עלויות ההעסקה גבוהות איבדו את מקדם התחרותיות בייצור, ועל כן מתמחות כיום בפיתוח טכנולוגיות ושירותים במקום סחורות פיזיות. ההשתלבות בעולם המסחרי המודרני מחייבת פעילות בינלאומית, והאנגלית, או ליתר דיוק האנגלית העסקית, היא הכלי הראשון במעלה למטרה זו.
מה לומדים
מהלך הלימודים דומה בין בתי הספר השונים, ונשען על רכישת מיומנות ויסודות מקבילים; הצגה עצמית רשמית, שיחות חולין,
ניהול משא ומתן
מסחרי, שיחות טלפון עסקיות, מבנה פורמלי לניסוח מכתבים ומיילים, פרזנטציה מול קהל, היכרות עם קודים תרבותיים וחיזוק הביטחון בקריאה, בדגש על מאמרים מקצועיים. אם המדובר בקורס פנים ארגוני או ייעודי, נוסף לתכנית סדירה זו, נלמדים נושאים פרטניים ממוקדים בהתאם לדרישות הקבוצה לפי תחום העיסוק.
הקורס מתקיים במתכונת של לימוד קבוצתי. במקרים בהם התלמיד אינו מעוניין בלימוד קבוצתי אפשר יהיה להציע שיעורים פרטיים או סדנאות עם מספר מצומצם של אנשים, ולבנות מסלולים מתאימים לבעלי לוח זמנים עמוס, שלא מתאפשר להם לבקר בבית הספר בהתאם לדרישת הקורס. את הלימוד בכיתה מנחים מדריכים דוברי השפה, שגם הזדמן להם להשתפשף בפעילות כלכלית-עסקית ורכשו בקיאות בתחום. במהלך השיעור מתקיימים משחקי תפקידים כדי לתרגל את הדיבור, עבודה קבוצתית ולימוד בעזרת מצגות ומאמרים ממקורות שונים.
למי זה מתאים
קורס אנגלית עסקית איננו מיועד להקניית יסודות השפה, ולא יתן מענה למי שמבקש לחזק את יכולותיו לצרכים כלליים. אלו אמורים להיות בידיו עוד טרם הקורס. הלימודים אינם נותנים תועלת רבה עבור מי שאינם מתורגלים בשפה באופן בסיסי, אלא למי שמבקשים למקד את השימוש בה לצורך התנהלות בזירת העסקים והמסחר הבינלאומית. תנאי הקבלה בכל מסלולי ההכשרה מחייבים כישורים נתונים מראש, לרבות יכולת ביטוי בכתב ובעל פה. לשם כך נערכות במרבית המקרים בחינות מקדימות המאבחנות את נקודת המוצא הנתונה, וכך לכוון את המשתתפים בצורה מיטבית לקבוצת הלימוד האפקטיבית ביותר לצרכיהם.
לא תמיד אנו מודעים להבדלי ההתנהגות בינינו לבין עמיתים מתרבויות אחרות; הגישה הישירה והבלתי רשמית המקובלת בדיאלוג הישראלי למשל, תיתקל בהרמת גבה ובלבול בקרב מי שאינם מורגלים אליה. בחוגי המסחר והכלכלה הבינלאומיים מקובלים קודים אחרים, וגישה מסויגת ורשמית יותר אשר זרה לרוב דוברי העברית.
אם בעבר נדרשה אנגלית מקצועית רק במגוון מצומצם של משרות, כמו מנהלים בכירים, אנשי יצוא וייבוא או דיפלומטים, הרי שכעת נדרשים כישורים אלה אפילו מהמזכירה במשרד, אשר צריכה מדי פעם לתאם פגישות או להסתייע בשירותים מקוונים באנגלית.
דיאלוג רב לשוני הופך לתנאי סף בסיסי ביותר במסגרת עוד ועוד התמחויות מקצועיות הודות להתרחבות האינטגרציה הכלכלית העולמית ופעילות הכפר הגלובלי המקוון. במשרות רבות יותר ויותר הופכת האנגלית העסקית או הטכנית לכלי הכרחי להצלחה; היכולת להיעזר בשפה רשמית, ברורה ורהוטה הוא אמצעי חיוני לתקשורת עם קולגות ולקוחות מעבר לים, פיתוח קשרי עבודה ודיאלוג ברור, מיומן ויעיל. כמעט בכל מסגרת שהיא, מקרינות יכולות אלו על התפקוד המקצועי, ועל פוטנציאל הקידום של בעליהן.
יתרונות ללימודי אנגלית עסקית
לימודי אנגלית עסקית נועדו לקדם את יכולת הביטוי של המשתתפים בכל המובנים - בדיבור ישיר, בהתכתבות לסוגיה, בעת משא ומתן, פגישות מקצועיות, דיונים רבי משתתפים וכמובן במדיה הדיגיטלית באופן רהוט ושוטף, ובכך לייצר רושם מקצועי משופר. אסור לשכוח שהאתגר אינו גדול במיוחד; ברוב המקרים הדיאלוג נערך לא עם דוברי שפת אם, אלא קולגות מארצות אחרות, שגם בפניהם ניצב אותו אתגר לשוני. היעד איננו אנגלית אוקספורדית מכובדת ועשירה, אלא דיאלוג פשוט יחסית. עם זאת, אותו דו שיח חייב להתקיים בשפה ברורה, עם ביטחון עצמי ובמבטא מובן. גם אם בן השיח מבין כל מילה בשיחה, מענה מגומגם שאינו סדור ומובן דיו, מקרין רושם של עילגות ותסכול אצל הצד השני מהתקווה לנהל שיחה פורה.
בעולם הכלכלי והמסחרי, טעות שמקורה באי הבנה על רקע תרבותי או לשוני עלולה להתבטא במקרה הטוב במבוכה, ובמקרה הרע בכישלון עסקי. כאשר סיכון גבוה כזה מוטל על הכף, מובן מאליו כיצד ניתן למנוע שגיאות שכאלו בעזרת לימודי אנגלית עסקית. הקורסים מוצעים במוסדות לימוד רבים בכל רחבי הארץ, נגישים לכל המעוניינים, ומעניקים יתרון משמעותי לבוגריהם.