טכנאי סאונד עוסק בהקלטה, הפקה, עיבוד ומיקס של קולות. השימוש במיומנות זו מתבטא במוצרים אלקטרוניים, מופעים, קולנוע, רדיו וטלויזיה, וכמובן מוזיקה. כמו כן יש בהם אלו העוסקים במחקר ופיתוח טכנולוגיות וציוד חדש להקלטה ועיבוד צליל, והתאמה של חללים לצרכים האקוסטיים אותם עליהם לשרת, למשל באולפני הקלטה ומופעים. תפקידו של הטכנאי הוא להרכיב, לתפעל ולתחזק את הציוד הנדרש למלאכת ההקלטה, ההגברה, השיפור, החיבור והשימור של צלילי וקולות המקור כדי לשעתק, להנגיש ולהנעים אותם לאזני המאזינים ואלה בדיוק הנושאים בהם עוסקים בלימודי סאונד.
לאדם היושב באולם ושומע את הצלילים "טוב" או "רע" אין אבחנה מדוייקת ומקצועית מדוע התקבלה תוצאה כזו או אחרת המשביעה את רצונו יותר או פחות. האמת מורכבת בהרבה מכך; מלאכת הנדסת הצלילים כוללת יסודות באקוסטיקה, טכנאות שידור, פיזיקה, אלקטרוניקה ומדעי המחשב. על כן צריך להיות טכנאי הסאונד המשמש באותו מופע בקי במכלול של תחומי ידע מורכבים, אשר שקלול כולם יחד קובע את התוצאה הנשמעת לאותו מאזין.
התמחויות נוספות של טכנאי סאונד יכולות להיות רבות ומגוונות, כמו פיתוח אלוגריתמים ליצירת מניפולציות אלקטרוניות לאותות קול המתבטא במכשירים אלקטרוניים, לדוגמה הנדסת איכות השמע בטלפון סלולרי או תכנון שיטות קידוד כמו קובץ
MP3
המכווץ בגודלו. טכנאי סאונד אחרים יתמחו באקוסטיקה ארכיטקטונית, שמטרתה השבחת הסאונד בחלל, למשל בהצגת תיאטרון, בה לא יכולים השחקנים לאחוז במיקרופון כמו זמרים כדי להפיק צלילים שיישמעו כהלכה גם בפאתי האולם. טכנאי סאונד אחרים עוסקים בתכנון של ציודים בעלי יסוד אודיאלי, כמו אזניות ומערכות הגברה והקלטות.
בסיס המקצוע
בקווים כלליים ניתן לחלק את פעילות הטכנאי ובעקבות כך גם את התכנים בלימודי סאונד לשתי חטיבות; ההפקה, שהיא לכידת הקולות היכן שנוצרו, והתהלכים שלאחריה – "פוסט-פרודקשן", וביניהם עריכה, מיקס, איזון ושיפור האותות שהונצחו בתחילה.
בחלק הראשון של התהליך משמשים כישורים כמו ייעוץ למפיקים ולמופיעים כיצד מוטב לסדר את המערך נכון לשיפור ההקלטה, לתפעל את הציוד הטכני, להתאים אותו למיקום ולעוצמות ההגברה שדורש כל מרכיב בתוצר הכללי, להפיק ממנו את התוצאות המוצלחות ביותר, לשמר אותן על גבי מכשירי הקלטה שונים, לוודא את חדות ונקיון ההקלטה באמצעות נטרול הפרעות ורעשי רקע, ותיקון בעיות אלו בעת הצורך.
בחלקו המשלים של התהליך, על טכנאי הסאונד לסנכרן ולהתאים את ההקלטה לתוכן נוסף, למשל וידאו בו צריך דיבור מוקלט להתאים לתנועות שפתיים מצולמות, או תוספת אפקטים ברקע. לעתים יש גם צורך בתהליך זה לבצע הקלטות השלמה כדי ליצור תוצאה מיטבית. עליו לייצר מיקס מאוזן בין דיבור, אפקטים, שירה, נגינה, צעקות, לחישות או כל יסודות אחרים בהקלטה, אשר נבדלים זה מזה באופיים ובעוצמתם.
כאשר המדובר בהפקות גדולות, ידאגו צוותים נפרדים לכל אחד משני אתגרים אלו, אבל במקרה טיפוסי יותר, על טכנאי הסאונד לדאוג לביצוע הולם של כל מכלול המשימות.
טכנאי סאונד מיומן הוא מפתח להצלחת כל ארוע והקלטה. גם המופע המוצלח ביותר יתוייג ככשלון אם צופיו ומאזיניו ישמעו צפצופים מרגיזים ולא את הזמר שעומד ושר מולם. באותו אופן, גם האלבום המוצלח ביותר של האמן המוכשר ביותר יישמע רע ויכשל אם לא יהיה מאוזן ומדוייק במלאכת הקלטתו.
מה לומדים
מהלך ההכשרה בתחום כולל כמובן יסודות תיאורטיים לא מעטים, אך עיקר העבודה מתבצע תוך התנסות מעשית בשטח. הלימודים נערכים באולמות ואולפנים משוכללים ומקצועיים, המכילים את כל הציוד המיוחד והעכשווי ביותר המשמש במקצוע, על מנת לדמות ככל האפשר את הפעילות האמיתית בשטח. על התלמידים להכיר את לוחות העבודה, מערכות ההגברה ואת תוכנות המחשב המפעילות אותם, כיוון תדרים ואפקטים, והצבת מיקרופונים ומגברים כך שהצליל יישמע נקי וברור בכל מקום. עוד במהלך הקורס מתנסים בהקלטות באולפן, עריכה מוזיקלית, עבודה במופעים, הצגות חיות, תוכניות טלוויזיה, וליווי זמרים והרכבים מוזיקליים בעלי סגונונות ואופי שונה.
למי זה מתאים
טכנאי בוגר לימודי סאונד הוא נדבך חיוני למעשה בכל מופע והקלטה, ולכן אנשי המקצוע נהנים בדרך כלל מסביבת עבודה מרתקת, יצירתית ומהנה, אשר מצריכה מהם במקביל גם יסודות טכניים וגם כישורים אמנותיים. על כן כל מי שניחן ביכולות מקבילות בשני מרכיבים אלו ובאוזניים מחודדות מספיק יוכל לשקול בעניין את לימודי המקצוע. הלימודים דורשים ציוד רב, מקצועי ויקר, ועל כן מתבצעים רק בבתי ספר ייחודיים לסאונד ולמוסיקה הפועלים בערים הגדולות, בעיקר כמובן בתל אביב, על כן ייתכן כי מי שמעוניין ללמוד מקצוע ייחודי זה ייאלץ להשקיע קצת יותר טירחה לוגיסטית בנדון.