רפורמת "אופק חדש" מרחיבה ומבנה מחדש את תפקיד סגן מנהל בית הספר. על פיה הוא שותף מרכזי למנהל בית הספר להובלה וניהול הנושאים המנהליים והפדגוגיים. כדי להוביל לשינוי בתפיסה ולתמוך במהלך המהפכני הזה, נבנתה תוכנית הכשרה ארבע-שנתית זו, שמטרתה הכשרת סגן המנהל לתפקיד החדש באמצעות כלים התואמים את תחומי התוכן של חמשת תפקידי המנהל, כפי שהוגדרו ע"י "אבני ראשה", תוך הכנה ובשלות מקצועית של הסגן במיוחד בהבנה ובהטמעה של תפיסת התפקיד החדש.
התכנית מורכבת משעות למידה פרונטליות ופרקטיקום, ומתבססת על עקרונות פדגוגיים ומתודולוגיים של שילוב תיאוריה ופרקטיקה, למידה מהצלחות, וכן חידוד הזהות והאתיקה המקצועיים של המורה, תוך יצירת "קהילה לומדת", באמצעות למידת עמיתים. מטרות התכנית הן גיבוש ומיצוב תפיסת התפקיד, תחומי סמכות ואחריות כמוביל פדגוגי, פיתוח ראייה מערכתית להבניית התפקיד וממשקי העבודה שלו בסביבה דינמית.
מקום הלימודים
שדות נגב, ליד נתיבות
מתכונת הקורס
ארבע שנים, ימי ראשון בשעות 16:00-19:15, רכזות: דורית דימון וסמדר שמואלי
מחירמסובסד ע"י משרד החינוך למעט דמי רישום בסך130 ₪ שנה א' ו-60 ₪ שנה ב' ואילך.
קהל היעד
סגני מנהלים בפועל. הקורס ברפורמת"אופק חדש"
נושאי הלימוד
- הכניסה לתפקיד
-
עיצוב תפקידם הייחודי כשותפים למנהלים בהנהגת תהליכי החינוך ההוראה והלמידה וגיבוש
הזהות מקצועית תוך ניהול דיאלוג מתמשך עם מנהל בית הספר
- ההתבססות בתפקיד
-
פיתוח הסגן כמנהיג פדגוגי, שותף בהנהגת
צוותים בית ספרים בדגש על פיתוח כשירויות אישיות ובין אישיות תוך הרחבת ארגז הכלים המקצועי ושיטות העבודה
- לאורך הנתיבה המקצועית בתפקיד
-
התמקדות והתמקצעות במגוון של תחומי עניין מקצועיים הקשורים לעבודה הניהולית והפדגוגית של סגן המנהל
,
סגן מנהל ביה"ס כשותף למנהיגות פדגוגית מעצבת
- התמקדות ביחיד-כתיבת תכניות עבודה - סגן מנהל בהלימה לתכנית העבודה הבית ספרית
- ניהול ארגון והובלת צוות
- טיפול בהתנגדויות ובקונפליקטים
- תיעוד כרפלקציה לתהליכי עבודה
- בניית מערך תומך למורים חדשים ,קליטה וליווי
- הערכה- הכלי להערכת סגן מנהל ביה"ס ככלי לעיצוב התפקיד
- סגן המנהל כמעריך מורים במסגרת ההוראה הפרטנית
- למידת מבוגרים ופיתוח מיומנויות הנחיה וכישורי אימון
- הסגן כמוביל המערך התומך במורים חדשים
- משוב והערכה למורים
- הטמעת יוזמות 7/8 ותכניות ייחודיות בבית הספר
- ניתוח ממצאי המבחנים ארציים ובינלאומיים כמדדי צמיחה ויעילות
- למידת עמיתים והפעלת מתודולוגיות של פיתוח מקצועי בית ספרי
- למידה חוץ בית ספרית, דידקטי, ניהולי ארגוני, בטיחות ובטחון