בית ספר הוא ארגון חינוכי המתנהל בעזרת סגל עובדים גדול ומגוון הכולל בתוכו מקצועות ותפקידים רבים, מורים, מחנכים, סייעות, אנשי חינוך מיוחד, רכזי מקצועות, יועצים חינוכיים, פסיכולוגים, רכזות שכבה, רכזות שילוב, מנהלות שכבה, מנהלת בית ספר וסגנית מנהלת. כל אלה אינם כוללים את העובדים שאינם עובדי חינוך. תפקידים רבים דורשים הרחבה והעמקה של הידע ותחומי הדעת השונים בשילוב ניסיון וותק בהוראה ובעבודה בבתי ספר. לימודי תואר שני בחינוך והוראה הם המענה עבור אנשי צוות רבים המעוניינים לקדם את הלמידה, התלמידים ולשפר את בתי הספר וכמובן להתקדם בעצמם. הלימודים מאפשרים קידום אישי ופיתוח מקצועי שמלווים בהערכה, קבלת תפקידים מובילים, שכר גבוה יותר, תפקוד יעיל יותר.
התוכניות והמסלולים השונים
במסגרת הגיל הרך הקידום של בעלי תואר .M.ed מתבטא במשרות ניהול מעונות יום, ניהול מחלקות ברשויות, הכשרת מורי מורים ותפקידים נוספים באשכולי גנים, ובגני ילדים שונים.
לימודים אלו פתוחים גם בפני אקדמאים בעלי תואר ראשון בתחומים אחרים המעוניינים להשתלב במערכת החינוך ולתרום מהידע שלהם לקידום הלמידה בישראל. הללו רוכשים ידע פרקטי, התנסות מעשית ומקבלים תעודת הוראה ותואר שני בהוראה.
התוכניות השונות ללימודים במסגרת התואר השני מאפשרות גם מתן מענה לצורכי הלמידה המקצועיים של רבים במערכת החינוך, לאנשי מחקר בחינוך, למתכנני לימודים, לספרנים בעלי תעודת הוראה, לקלינאיות תקשורת בבתי ספר, למאבחנים דידקטיים, לרכזי שילוב וחינוך מיוחד, למורות שילוב. בעלי תואר שני בחינוך מיוחד נחוצים למערכות החינוכיות השונות כמובילי שילוב של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים. תשומת לב רבה ודגש גדול מוקדשים במסגרת הלימודים בתוכניות לחינוך מיוחד על יישום הידע ושימוש נכון בו בשטח.
כל תכנית נבנית בנפרד ומותאמת לאוכלוסיות התלמידים השונות, למסלולים שונים ולצרכים שונים במערכת הבית ספרית בפרט ובמערכת החינוך בכלל. מסלולים כחינוך מיוחד, ייעוץ חינוכי, חינוך מוסיקלי, מתמטיקה, חינוך לגיל הרך קיימים במוסדות ובמכללות רבות. מגוון התכנים ומגמות הלמידה כמו גם אפשרויות השילוב השונות ביניהם הוא רחב. המסלול לתואר שני במינהל מערכות חינוך מכשיר תלמידים לתפקידי ניהול והובלה במערכות החינוך הפורמאליות והבלתי פורמאליות.
תנאי קבלה
לקבלה ללימודי תואר שני בחינוך והוראה ישנן מספר דרישות המשתנות לעתים בין המכללות. העיקריות שבהן הן סיום לימודי תואר ראשון, פטור מאנגלית ומסטטיסטיקה, ממוצע ציונים הנקבע לפי אמות המידה במוסד הלימודים, ריאיון אישי, ותק בהוראה ותעודת הוראה. במרבית המוסדות נפרשים הלימודים על פני שנתיים אקדמאיות, ביום למידה חד שבועי מהבוקר עד הערב.