קורס קניינות ורכש מכשיר לכהונה מקצועית כפונקציה חיונית בכל ארגון מסחרי גדול, ובעלת השפעה קריטית על מאזני הרווח או ההפסד שלו. הפעילות משוייכת בדרך כלל לחטיבה הלוגיסטית והניהולית בארגונים גדולים, ותחת מטריה זו מטופלים כל נושאי התמחור, רכישת ואחזקת חומרי הגלם הנדרשים לפעילות המסחרית. המעקב המקצועי נמשך לאורך כל פעילותם של תהליכים אלו, ושל הקשורים בהם.
השרשרת מתחילה בפרסום מכרזים וקבלת הצעות המחיר המבוקשות בהם, ניהול המשא ומתן עם הספקים האפשריים, בחירה מבין האפשרויות שהושגו, סגירת חוזים תואמים אשר יגדירו את תנאי הרכש כגון כמויות וזמני אספקה, הוצאת הזמנות רכש בפועל מאותו ספק ועל בסיס ההבנות שהושגו, וכמובן התשלום. המשימות הבאות בסדר הפעילות הן טיפול באחסנת חומרי הגלם והמלאים, הליכים המשוייכים כבר לתחום הלוגיסטיקה. אם היתה כוונתכם להתמחות במיוחד בתחום זה, המקום המדוייק עבורם איננו בין העמודים הבאים אלא
כאן
.
ארגון אשר פועל בו קניין מוצלח נהנה מיתרונות רבים וחשובים; בראש ובראשונה, במידה ואכן נערכה סקירה נאותה ומקיפה בין הטכנולוגיות ומקורות האספקה, הרי שחומרי הגלם המשמשים אותו נקנים במחירים אטרקטיביים, דבר המוזיל את עלויות הייצור ומשפר את רווחיות התוצר הסופי המשווק. כאשר המלאי זמין מהספקים בכל עת במהירות הנדרשת ובתהליך שינוע זריז וחסכוני, הדבר מפחית את צרכי האחסנה בארגון. פעילות נכונה חוסכת כסף הן בתפעול המחסנים ונפח המלאי היקר המאוחסן בהם, והן בתשלומים מראש על אותם חומרים. התנהלות יעילה שכזו עשויה להיות זו שתבדיל תבדיל בין הפסד אפשרי לרווחים גבוהים.
הקניין ומנהל הרכש בארגון חולש על אחריות רבת ערך הכוללת מסחר בסכומים גבוהים מאוד, והעסקאות המתבצעות תחת כנפיו המקצועיות הן משמעותיות ביותר. מעמד זה מחייב רמת אחריות גבוהה, יחסי אמון הדוקים עם הגורמים הפיננסיים בארגון, מיומנות במשא ומתן, חוש מסחרי חד, דייקנות וערנות, מכלול מורכב זה ממקם את איש המקצוע בשורה המנהלתית הראשונה בחברה, וביצועיו המקצועיים מקרינים באופן ישיר על המאזן השוטף.
מנהל הרכש הוא פונקציה חיונית גם בתהליכים עתידיים כמו למשל פיתוח מוצר חדש. עליו לייעץ לגבי עלויות חומרי הגלם אשר ישמשו והטכנולוגיות העדיפות, מרכיבים קריטיים בשיקולי הכדאיות של הפיתוח והייצור בפועל.
למי מתאימי הלימודים
לימודי קניינות מקובלים בדרך כלל אצל עובדים בארגון אשר מבקשים לחדד את ההתמחות שלהם לצורך פרטני זה, ולרוב כבר קשורים בדרך זו או אחרת לאחד משלבי הפעילות בו הוא עוסק, בין אלו ניתן למנות למשל עובדים המכהנים בפועל במערך הלוגיסטי, מחלקת הרכש, הלוגיסטיקה, מנהלי מחסנים או מחלקות שירות. בנוסף לאלו, מתאימים הלימודים גם לעצמאיים בעלי עסקים קטנים או גדולים, מי שמעוניינים לעסוק בייבוא, או להשתלב מלכתחילה במחלקות רכש בארגונים.
תנאי קבלה, משך הלימודים והסמכות
דרישות הסף ללימודים אינן גבוהות במיוחד; בדרך כלל נדרשות 12 שנות לימוד, יכולת שימוש בסיסית במחשב, וידע בסיסי במתמטיקה ואנגלית, שני תחומים אשר נדרשים באופן שוטף במהלך העבודה הסדירה בהמשך. עם זאת, ישנם גם מסלולי לימוד תובעניים יותר, אשר מציבים כדרישת סף תואר ראשון כלשהו. לעומתם ישנם אחרים שאינם מציבים כל תנאי סף. המסקנה מכאן ברורה: כל אחד יכול ללמוד קורס רכש וקניינות, אבל לפני שתתמקדו במסלול ספציפי, כדאי לוודא את ההתאמה שלכם לדרישות הקבלה בו.
מסגרת הקורסים מתחילה במסלולים מצומצמים של 60 שעות לימוד במקרה של תוכנית בסיסית המיועדת לאנשי לוגיסטיקה בעלי רקע קודם, או במקרה של השתלמות למנהלים. הקורסים מתארכים עד לכ-300 שעות וכמעט שנת לימודים מלאה כאשר המדובר בקורסים אשר מקנים את אחת מהתעודות המקצועיות הבינלאומיות, אשר מוענקות בהסמכת ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה בישראל:
* רמה בסיסית - APP
– קניין Accredited Purchasing Practitione
* רמה בכירה - CPM
- מנהל רכש מיומן Certified Purchasing Manager
נושאי הלימוד בקורס
מהלך נושאי הלימוד בקורסים השונים מקביל פחות או יותר, וההבדל ביניהם מתבטא בעיקר ברמת ההתעמקות בכל אחד מהם. בקורס קניינות ורכש טיפוסי נלמדים לרוב הנושאים הבאים: צרכי, דרישות ומקורות הרכש, איתור המקורות, מעקב אחר כל שלבי שרשרת האספקה, ניהול מו"מ וסגירת חוזים והסכמים כולל ההיבטים המשפטיים הכרוכים בכך, אתיקה עסקית, ניהול משאבי אנוש וכוח אדם, הכנת דו"חות ואומדנים כספיים, בין היתר לגבי ספקים וקניינים, בקרת איכות, סחר ושילוח בינלאומי, מערכות מידע, ניהול ובקרת מלאים.