חוללות (agency) הוא הרעיון המרכזי באימון, העובר בכל הזרמים: זהו יכולתו של האדם לחולל את חייו, לשלוט בחיים במופרד משליטה תרבותית, משפחתית וכן הלאה. ערך השליטה שם את השליטה בידך, את האחריות עליך. זהו חופש התובע הרבה מהיחיד - חופש התובע פעולה.
אימון
מבוסס על יכולת ההשתנות של האדם (modifiability):. אדם רוצה לחולל שינוי אך אי אפשר לשנות את העבר, ולכן תהליך האימון מתמקד בעתיד ולא בעבר.
רעיון החוללות נותן לאדם כוח ליצור את העצמי של, ואימון אישי
מכוון את המתאמן לפעולה בשדה של אפשרויות בחירה, לא של אילוצים. חוללות היאהאמונה של האדם ביכולתו להתמודד עם אתגרים, לבצע משימות ולהשיג את המטרות שהציב לעצמו
. זוהי תחושת “אני יכול” שמניעה לפעולה, משפיעה על התמדה, ובסופו של דבר קובעת את סיכויי ההצלחה. היא יכולה להופיע ככוח לחולל מציאות בחיי היחיד, או כאוטונומיה רגשית שהיא כוח וחופש בחירה פנימי.
חוללות כגורם מניע באימון .jpg)
נדבך נוסף בשדה האימוני הוא הטיפול. אנשים מגיעים לאימון על מנת לפתור בעיה ו/או לשנות מציאות. למטופלים ניתנת האפשרות ליצור סיפורי-מקרה חלופיים: סיפורי-מקרה חדשים מאפשרים להתבונן על המקרה מזווית חדשה, ובכך בעצם "בוררים את המוץ מהתבן", דבר העוזר למטופלים ליצור את החזון הנכון עבורם. מושג החוללות עוזר להם בתהליך ומאפשר להם לצאת לדרך של שינוי.
בתהליך אימון אישי, המאמץ אינו מתמקד רק בהצבת יעדים, אלא גםבבניית האמונה שהיעד בר-השגה
. מאמנים מקצועיים יודעים כי לקוחות רבים יודעים "מה הם רוצים", אך חסרה להם האמונה ש"הם מסוגלים" להשיג זאת. כאן בדיוק נכנסת החוללות כיסוד פסיכולוגי שמזין את העשייה. אדם בעל חוללות גבוהה יתנסה, יפעל וילמד מטעויות. לעומתו, מי שחוללותו נמוכה נוטה לדחות, לוותר או לא להתחיל כלל.
באימון, החוללות נבנית בהדרגה באמצעותניסיונות קטנים של הצלחה
, משוב חיובי, ושיקוף של התקדמות. המאמן עוזר למתאמן לזהות מצבים בעבר שבהם הצליח למרות הקושי – ובכך מחזק את אמונתו בעצמו גם בהווה.
כיצד ניתן לפתח חוללות
הצורה שבה האדם תופש את חוללותו העצמית, תשפיע על בחירת דרכי ההתנהגות שלו. מה שנובע מקביעה זו הוא שלחוללות עצמית יש השפעה לא רק על בחירת דרכי התנהגות האדם אלא גם על הציפיות לגבי התוצאה: חוללות עצמית גבוהה מולידה ציפייה לתוצאות טובות ולהיפך. פיתוח חוללות באימון מתבסס על ארבעה מקורות עיקריים:
התנסויות הצלחה
– ניסיון ממשי שבו האדם חווה הישג.
למידה באמצעות מודל
– צפייה באחרים מצליחים במצבים דומים.
שכנוע מילולי
– חיזוק מצד המאמן או הסביבה התומכת.
ויסות רגשי
– היכולת להירגע ולהתמודד עם לחץ וביקורת פנימית.
כאשר כל אלה פועלים יחד, תחושת המסוגלות עולה, והמתאמן חווה יותר אומץ, יוזמה ואחריות אישית.
סיכום
חוללות באימון איננה רק אמונה – היא הבסיס שעליו נבנית כל עשייה משמעותית. היא ההבדל שבין “אני רוצה” לבין “אני יכול”, ובין שאיפה כללית לבין צעד ממשי בדרך להגשמה. מאמן טוב יודע: ברגע שהמתאמן מאמין ביכולתו – הדרך להצלחה כבר נפתחה.
חניך אשר הצליח לשנות את חייו - יכול להירשם ללימודים בתחומי קורס מאמנים
, ולעזור לאחרים לשנות את חייהם שלהם.
להמשך קריאה: