למרות שנדמה כי כל מה שקריין צריך זה קול רדיופוני, האמת היא מורכבת הרבה יותר. קורס קריינות עוסק בהרבה מאוד נושאים טכניים ואישיים כאחד, במטרה ליצור קריין שהוא גם אישיות, ולא רק קול יפה.
בתחילתו של הרדיו איש לא חשב שניתן לעשות דבר עם המדיה הווקאלית מלבד לדבר בה. עם התפתחות השנים הבשילה התפיסה ושדרני הרדיו הפכו להיות הרבה יותרמקריינים
;
הם נתנו נשמה לדמויות, הם המחיזו סיטואציות, הם גרמו למאזינים להרגיש כאילו הם ממש שם והם העבירו את כל המידע שהיה ניתן להעביר באמצעות דיווח לאוזניים בלבד.
למרות שהיום כמעט אף אחד כבר אינו מדליק את הרדיו ככלי תקשורת יחיד (מלבד אולי בזמן נסיעה), תפקידם של השדרנים נותר בעינו, והם משמשים הן קריינים, הן מדווחים, הן בדרנים והן חברים לדרך. הגייה ודיקציה
כדי לגרום לאנשים להקשיב לך וכדי לגרום לאנשים להאמין לך, קריין חייב להיות קודם כל בעל עברית תקינה. הוא חייב לדעת מתי לשים דגש ובאיזה חלק של המילה עליו להופיע, הוא חייב לדעת מתי לספור בשניים ומתי בשתיים והוא חייב להיות מובן וברור. מסיבה זאת קריינים לומדים הגייה ודיקציה נכונה ומתרגלים זאת עוד ועוד. בתוכניות רדיו שבהן השדרנים אינם מקפידים על עברית נכונה, לרוב מדובר בסוג של דמות ובסיטואציה היתולית, וגם זאת אפשרות.
דקדוק וניקוד
על מנת לדעת איפה להניח את הדגש במילה ובמשפט, על קריינים ללמוד דקדוק וניקוד, לפחות ברמה הבסיסית. הם לא חייבים לדעת מתי מופיע קמץ ומתי פתח, שכן שניהם נשמעים אותו הדבר, אבל הם כן צריכים לזכור, לדוגמה, שאותיות בג"ד כפ"ת אינן מקבלות דגש בתחילת מילה. כשיקבלו את הטקסטים לידיהם, על הקריינים לנקד אותם ניקוד בסיסי על מנת שלא יטעו בכוונת המשפטים, בשמות האנשים ובעניין המדווח ובעיקר כדי שלא יטעו את הציבור.
מציאת פרסונה
מה שמבדיל אותנו מהאנשים שעומדים לידינו ושיש להם בדיוק את אותם הכישורים שיש לנו הוא בעצם אנחנו. במילים אחרות, בדרך להיות קריין או שדרן רדיו, עליכם לגבש אישיות רדיופונית שיש לה אמירה, שיש לה אופי ושיודעת מה היא רוצה (גם אם אתם שונים 180 מעלות מאותה הפרסונה).
במסגרתקורס קריינות
לומדים המשתתפים כיצד ליצור דמות, להאניש אותה ולקחת אותה למקומות שאליהן היא רוצה להגיע. הדבר דומה מאוד למשחק ולתיאטרון אבל ברדיו רק הקול משחק. גיבוש רעיונות
מעבר ללימודים הטכניים וליצירת האדם שמאחורי המיקרופון, הקריין חייב ללמוד איך לקחת רעיון מנקודה קטנה ולגבש אותו לכדי תוכנית שיש לה בשר. איזה רעיונות שווים פיתוח, איזה דמויות אפשר לצרף לעלילה, מקורות מידע מוסמכים ויצירת קשרים שיסייעו לצמיחת התוכנית.
בדיבור רגילברדיו
שנייה אחת מכניסה לרוב שתי מילים, שזה בממוצע 120 מילים לדקה, שזה בממוצע 7,200 מילים לשעה. תורידו מזה פרסומות ותורידו מזה שירים ועדיין תישארו עם כמות מכובדת של זמן שיש למלאו בתוכן.
קרייני רדיו חייבים להיות מעודכנים, מעודנים, בוטים, חכמים, מתעניינים, מרתקים, שואלים, מקשיבים ובעיקר אמתיים. כישרון הוא אולי לא דבר שאפשר ללמוד אותו, אבל כללים וחוקים, שיטות עבודה ותחבולות, הם בהחלט כן.
להמשך קריאה: