אתר קורסים / תואר שני / תואר שני ביהדות MA* / מדרש ואגדה M.A. ביהדות

מדרש ואגדה M.A. ביהדות

מעוניין להתקדם צעד אחד קדימה

לעבר השכלה מקצועית מעשירה?
פנה אלינו עוד היום לקבלת פרטים ונשמח
לסייע לך בקבלת החלטה!

על הקורס

סילבוס

נננ

ספרות האגדה של חז"ל מבטאת עולם רעיוני עשיר ומשקפת ערכי יסוד בעולמם של החכמים. המפגש בין עולם רעיוני זה ובין העיון המעמיק במקרא מוצא את ביטויו בצורות המדרש. מטרת הלימוד בתחום זה לחשוף את התלמידים למגוון הצורות הספרותיות ולדרכי הלימוד והעיון הכלולים בספרות המדרש והאגדה של חז"ל, ולהקנות להם כלים שיאפשרו קריאה מעמיקה וביקורתית בספרות זו. תוכנית הלימודים מפגישה את התלמידים עם חיבורים שונים, עם צורות ספרותיות מגוונות ודרכי ניתוחן, ועם נושאים ובעיות שהעסיקו את החכמים במאות הראשונות לספירה.

 

מקום הלימודים

ירושלים

 

מתכונת הלימודים

יום לימודים מרוכז משך שנתיים או שלוש
 

תנאי קבלה

תלמידים יתקבלו על ידי ועדת הקבלה של התוכנית. יתקבלו רק בעלי תואר ראשון, עם ציון ממוצע לתואר 80 ומעלה. תינתן עדיפות לבעלי תואר ראשון במדעי היהדות. תלמידים החסרים רקע במדעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה. מועמדים מתאימים יוזמנו לראיון אישי עם היועץ/ת האקדמי/ת של התוכנית. לאחר מכן קבלתם תידון בוועדת הקבלה של התוכנית. מילגת לימוד ע"ס 5000 ש"ח.

 

הסמכה

תואר שני במדעי היהדות. מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה


נושאי הלימוד

מדרשי האגדה: ספרות ופרשנות (מבוא א') - ד"ר פנחס מנדל

הקורס מהווה מבוא לספרות האגדה של חז"ל דרך עיון בסוגות (ג'אנרים) העיקריות שלה ובאופיין הספרותי. יושם דגש על הקניית כלים לניתוחם של קטעי מדרש מתוך הספרות הקלאסית של מדרשי האגדה. נלמד את הדרכים בהן קראו חז"ל סיפורים מקראיים מרכזיים ופירשו אותם: קין והבל, אברם ושרי במצרים, עקידת יצחק, משה במדבר, רות ובועז, ועוד. נכיר את ספרות המדרש הן כפרשנות למקרא הן כיצירה ספרותית. בסמסטר זה נתעמק במדרש בראשית רבה. 

אבות  ואמהות -  ד"ר תמר קדרי

דמויותיהם של אבות ואימהות האומה הטביעו את חותמן על ההיסטוריה של העם היהודי. נבדוק מהם התכנים האידאולוגיים והמוסריים שיצקו חכמים לתוך הסיפורים העתיקים. לדעת חז"ל מה הניע את אברהם להיות המאמין הראשון? כיצד האירו חכמים את מערכת היחסים הסבוכה בין שרה והגר? מדוע, לפי השקפתם, היו האמהות עקרות? מה לדעתם פשר השנאה העמוקה בין עשו ליעקב? כיצד התפרצה האהבה העזה בין יעקב לרחל, ועד היכן יכולה להגיע קנאה בין שתי אחיות? בקורס זה נעסוק בכל אותם היבטים אנושיים שראשיתם בסיפור המקראי, ואשר מופיעים בצורה ססגונית ונרחבת בספרות האגדה של חז"ל.

סיפורי נסים מן הגליל במקרא, בחז"ל ובברית החדשה - ד"ר גילה וכמן

בארץ הגליל פעלו בעת העתיקה דמויות יוצאות דופן, אשר הניסים שחוללו  - כגון החייאת מתים, ריפוי חולים וריבוי מזון - מתוארים בספרי המקרא, בברית החדשה ובספרות חז"ל.הקורס יעסוק במבחר סיפורים אודות אישים אלה, ובהם הנביאים אליהו ואלישע, ישוע מנצרת, חנינא בן דוסא ואחרים,  ויחשוף את הקשרים התמאטיים, ההיסטוריים והספרותיים ביניהם.
מדרש ואגדה M.A. ביהדות

נננ
  • סניף ירושלים

הסילבוס של מדרש ואגדה M.A. ביהדות טרם עלה לאתר.
רוצים לקבל מידע עדכני לגבי הקורס הזה? פשוט מלאו את הפרטים ונחזור אליכם!

Personal Service

אנחנו נעשה את כל העבודה בשבילך

עדיין מתלבטים? לקבלת מידע נוסף ללא התחייבות

שלח פניה

מתעניין בלימודים?
הדרך הקלה לאיתור קורס

לקבלת מידע נוסף ללא התחייבות:

אני מסכים/ה לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות
חזרו אלי
students

מעל עשור שצוות אתר קורסים פועל למתן שירותי ייעוץ לימודים, נשמח לעזור גם לך!