אתר קורסים / תואר שני / תואר שני ביהדות MA* / תולדות עם ישראל M.A. ביהדות

תולדות עם ישראל M.A. ביהדות

מעוניין להתקדם צעד אחד קדימה

לעבר השכלה מקצועית מעשירה?
פנה אלינו עוד היום לקבלת פרטים ונשמח
לסייע לך בקבלת החלטה!

על הקורס

סילבוס

נננ

מטרת הלימוד בתחום זה היא להפגיש את התלמידים עם תולדות עם ישראל מתוך גישה ביקורתית. קורס החובה במתודולוגיה והקניית כלי ניתוח, הכולל הדרכה ביבליוגרפית, מביא את התלמידים לרמה שבה יוכלו לנתח טקסטים ולהבחין בתמורות היסטוריות. מטרה נוספת היא להבחין בין השיטות השונות של חקר וכתיבת ההיסטוריה ולעמוד על מאפייניהם. התוכנית מציעה מבחר של קורסים בתקופות השונות.

 

מקום הלימודים

ירושלים

 

מתכונת הלימודים

יום לימודים מרוכז משך שנתיים או שלוש

תנאי קבלה

תלמידים יתקבלו על ידי ועדת הקבלה של התוכנית. יתקבלו רק בעלי תואר ראשון, עם ציון ממוצע לתואר 80 ומעלה. תינתן עדיפות לבעלי תואר ראשון במדעי היהדות. תלמידים החסרים רקע במדעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה. מועמדים מתאימים יוזמנו לראיון אישי עם היועץ/ת האקדמי/ת של התוכנית. לאחר מכן קבלתם תידון בוועדת הקבלה של התוכנית. מילגת לימוד ע"ס 5000 ש"ח

 

הסמכה

תואר שני במדעי היהדות. מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה

 
נושאי הלימוד
ספרות השו"ת כמקור היסטורי -  ד"ר תמי שלמון מאק
ספרות השאלות ותשובות (שו"ת) היא אחד המקורות הפוריים ביותר ללימוד ההיסטוריה היהודית, מאחר שיש בה ביטוי לכל צד מחיי הצבור והפרט: כלכלה, משטר, ניהול הקהילה, משפחה, דילמות רוחניות, הרגלים יום-יומיים - לכל אלה ביטויים עשירים בשו"ת, הן במישור התיאורי והן בדיונים ההלכתיים הנלווים לתיאורי המקרים. המגוון העצום העומד לרשותנו - אלפי כרכים מודפסים מכל תפוצות העם היהודי וכמעט מכל הדורות, מאפשר לעמוד גם על ייחודן של התפוצות השונות ולתת בהן סימנים; במה נבדלה הפסיקה באשכנז ובשלוחותיה הגיאוגרפיות השונות לעומת הפסיקה הבבלית ולעומת זו הספרדית? אילו מצבי חיים אופייניים לשלוחות התרבותיות השונות? כיצד התייחסו בתפוצות שונות  לסוגיות מרכזיות בחיי הגולה, כגון היחס ללא-יהודים, גיבוש מסגרת החיים האוטונומיים, ועוד. הקורס ינתח שאלות אלה, כשצירי הדיון הם - הסקת מסקנות היסטוריות, תובנות הקשורות בתהליך התפתחות הפסיקה ההלכתית, והתבוננות משווה בין ארצות האסלאם לארצות הנצרות.
תולדות קהילות ספרד וארצות האיסלאם - פרופ' רינה לוין מלמד
הקורס יעסוק בהתפתחות הקהילה היהודית בספרד מראשיתהּ ועד לגירושהּ, במשך תקופות השלטון המוסלמי והשלטון הנוצרי. נחקור את תולדות הקהילות בארצות האסלאם ונעיין בנושאים שונים, כגון המעבר של המרכז הרבני מבבל לספרד וצפון-אפריקה; מוסדות הקהילה; חיי האישה ומעמדהּ; הקהילה בתימן ועוד. כמו כן נלמד על יעדיהם של מגורשי ספרד ועל היווצרותה של התפוצה הספרדית.
בין מלחמה לשואה: יהדות גרמניה  1945-1914 - פרופ' גיא מירון
הקורס יעסוק בתולדות היהודים בגרמניה ממלחמת העולם הראשונה ועד תקופת השואה. נפתח בהתייחסות לדילמות שהמלחמה הציבה בפני היהודים. נדון בהשלכות המצב שנוצר בגרמניה אחרי התבוסה במלחמה והסכם ורסיי ועל השפעתו על מצב היהודים בחברה הגרמנית. נעיין בהתפתחות מצב היהודים בגרמניה בתקופת רפובליקת ויימאר, נעסוק במדיניות האנטי-יהודית של המשטר הנאצי ובפעילויותיהם של הארגונים היהודים השונים בשנות השלושים ונסיים בעיון בגורל יהודי גרמניה בתקופת השואה.
תולדות עם ישראל M.A. ביהדות

נננ
  • סניף ירושלים

הסילבוס של תולדות עם ישראל M.A. ביהדות טרם עלה לאתר.
רוצים לקבל מידע עדכני לגבי הקורס הזה? פשוט מלאו את הפרטים ונחזור אליכם!

Personal Service

אנחנו נעשה את כל העבודה בשבילך

עדיין מתלבטים? לקבלת מידע נוסף ללא התחייבות

שלח פניה

מתעניין בלימודים?
הדרך הקלה לאיתור קורס

לקבלת מידע נוסף ללא התחייבות:

אני מסכים/ה לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות
חזרו אלי
students

מעל עשור שצוות אתר קורסים פועל למתן שירותי ייעוץ לימודים, נשמח לעזור גם לך!