אתר קורסים / תואר שני / תואר שני ביהדות MA* / לימודי האשה והיהדות M.A. ביהדות

לימודי האשה והיהדות M.A. ביהדות

מעוניין להתקדם צעד אחד קדימה

לעבר השכלה מקצועית מעשירה?
פנה אלינו עוד היום לקבלת פרטים ונשמח
לסייע לך בקבלת החלטה!

על הקורס

סילבוס

נננ

זאת התוכנית הראשונה בארץ המציעה תואר שני במדעי היהדות עם דגש מיוחד בתחום התמחות בלימודי האשה והיהדות. לתחום זה מספר מטרות: עד עתה, רוב העיסוק בתולדות עם ישראל ובספרות היהודית המסורתית התעלם מקיומן של נשים בחברה היהודית. תרומתן, חוויותיהן והוויתן של הנשים הוזנחו. המחקר החדש בא, בין השאר, להוביל לאיזון בנושא. הגישה של חקר המינים מעלה שאלות חדשות, זוויות ראייה שונות ממה שמקובל ואפילו ערעור על מוסכמות מסוימות. כאשר הנשים וחוויותיהן נכללות בלימודי היהדות, מועלות לעתים הגדרות שונות למושגים כמו "קהילה", "רוחניות" או "אוריינות". בהשפעת המודעות למגדר, נלמדים היום תחומים מסוימים שבעבר לא נפתחו בפני חוקרים: המיניות, ההגדרות של נשיות וגבריות, היחס לגוף האדם, לידה והורות וכיוצא באלה. עקב כך, המחקר וההוראה בלימודי האשה עשויים להעשיר את כל מדעי היהדות.

 

מקום הלימודים

ירושלים

 

מתכונת הלימודים

יום לימודים מרוכז משך שנתיים או שלוש. ניתן ללמוד את התחום במבנה רחב (כתחום ראשי) או במבנה מצומצם יותר (כתחום משני)

תנאי קבלה

תלמידים יתקבלו על ידי ועדת הקבלה של התוכנית. יתקבלו רק בעלי תואר ראשון, עם ציון ממוצע לתואר 80 ומעלה. תינתן עדיפות לבעלי תואר ראשון במדעי היהדות. תלמידים החסרים רקע במדעי היהדות עשויים להתקבל על תנאי של קבלת ממוצע של 80 בקורסי ההשלמה. מועמדים מתאימים יוזמנו לראיון אישי עם היועץ/ת האקדמי/ת של התוכנית. לאחר מכן קבלתם תידון בוועדת הקבלה של התוכנית. מילגת לימוד ע"ס 5000 ש"ח.

 

הסמכה

תואר שני במדעי היהדות. מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה

 
נושאי הלימוד
מבוא לפמיניזם יהודי -  ד"ר עינת רמון
לימודנו בקורס זה יתמקד בהתבוננות באופן בו השפיעו ומשפיעות תובנות הנוגעות ביחסי העוצמה הלא שוויוניים בין גברים ונשים בעם היהודי, על האופן בו מתפרשים מקורות היהדות למן התנ"ך דרך ההלכה, המדרשים וההיסטוריה היהודית, תוך הבנת האסכולות השונות בחשיבה הפמיניסטית והפולמוסים ביניהן.  בכלל זה נשאל שאלות על דרכי עיצובם של דפוסים פטריארכליים את התודעה היהודית שלנו, על דרכי כתיבת ההיסטוריה היהודית ועל כיוונים מעצימים ומחלישים ביחס לאשה בהגות הקלאסית והמודרנית.  אנו נבחן הגות פמיניסטית יהודית ראדיקלית צפון אמריקנית  ודרכים שונות של מענה פמיניסטי- ישראלי. מתוך כך נבחין במגוון הדעות הרחב במסגרת החשיבה היהודית- פמיניסטית ובאופן בו חשיבה זו מפרה את מדעי היהדות והעולם היהודי בכללם.
ושיננתם לבניך-ומה עם הבנות? - ד"ר ברנדה בקון
הקורס יעסוק בשאלות הבאות: 1. מהם המקורות בספרות חז"ל ששימשו בסיס להדרת נשים מלימוד תורה? 2. מה היתה ההתייחסות לנשים לומדות תורה בתקופת חז"ל ובימי הביניים? 3. אילו שינויים בעת החדשה הובילו לאוריינות נשית? 4. מהן ההשלכות בימינו של מהפיכת לימוד תורה לבנות בעולם הדתי?
'המולדת קוראת לך': נשים ביישוב 1948-1882 - ד"ר בת-שבע מרגלית שטרן
מטרת הקורס לקיים דיון ביקורתי בסוגיות המיוחדות לנשים יהודיות בארץ ישראל בתקופת בניית החברה הציונית תוך שימוש בפרספקטיבה השוואתית. במהלך הלימוד נדון בצורות ההתמודדות, מנגנוני הפעולה, ואופני הביטוי של הנשים במפגשן עם ההוייה הארץ ישראלית. כמו כן ננתח את מקומן בכלכלה הארץ ישראלית, בפוליטיקה הציונית והיישובית, בחברה ובתרבות העברית ה"ילידית". לשם כך יעשה הקורס שימוש במקורות ויזואליים וכתובים, בני הזמן ומאוחרים.
לימודי האשה והיהדות M.A. ביהדות

נננ
  • סניף ירושלים

הסילבוס של לימודי האשה והיהדות M.A. ביהדות טרם עלה לאתר.
רוצים לקבל מידע עדכני לגבי הקורס הזה? פשוט מלאו את הפרטים ונחזור אליכם!

Personal Service

אנחנו נעשה את כל העבודה בשבילך

עדיין מתלבטים? לקבלת מידע נוסף ללא התחייבות

שלח פניה

מתעניין בלימודים?
הדרך הקלה לאיתור קורס

לקבלת מידע נוסף ללא התחייבות:

אני מסכים/ה לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות
חזרו אלי
students

מעל עשור שצוות אתר קורסים פועל למתן שירותי ייעוץ לימודים, נשמח לעזור גם לך!