תסריט הוא מדיום כתיבה ייחודי, המתבסס על סטרוקטורות וטכניקות מתחום הספרות ויחד עם זאת, משמש כשלב מהותי ופונדמנטאלי בדרך לעשיית סרט קולנוע או סדרת טלוויזיה. הקורס משלב תכנים תיאורטיים עם תרגול סדנאתי דינמי של שלבי כתיבת התסריט. תרגול כתיבת התסריט יתאפיין במרחב תמרון רחב בכל הנוגע לתמות וסגנונות כשהדגש הוא על כתיבה קלאסית ומסורתית. מפגשי הקורס יעניקו היכרות מעמיקה עם עקרונות הכתיבה התסריטאית, כתיבה תסריטאית כפסיכודרמה של הכותב, סטרוקטורה של התסריט, הקונפליקט כעיקרון בסיסי ואופני פיתוח הסיפור והדמויות עם דגש על בניית סצנה קולנועית ודיאלוג מתוסרט.
מקום הלימודים
תל אביב.
מתכונת הקורס
14 מפגשים במסלול ערב.
קהל היעד
גיל 17 ומעלה.
הסמכה
תעודת גמר מקמרה אובסקורה - בית הספר לאמנות.
נושאי הלימוד
- התסריטאי – עקרונות בסיס והמלצות יסוד לכתיבה יוצרת והבסיס לכתיבה תסריטאית פרודוקטיבית. הקונפליקט כשורש הסיפור.
- פורמט תסריט: כותרת הסצנה. תיאור נרטיבי. מבנה טכני. התסריט ככלי הפקתי.
- סוגי דיאלוגים: דיאלוג הפינג-פונג (סתיכומיטיה), דיאלוג ההתקדמות, דיאלוג מציאותי, דיאלוג מנוכר\סוריאליסטי
- האירוע המחולל: אותו רגע שבו חלה תפנית קיצונית בעלילה.
- הקונפליקט: שורש הפעולה ולב-ליבו של התסריט – התייחסות ראשונית לסוגי קונפליקטים
התסריט הקלאסי. מבנה שלושת המערכות. פרוטגוניסט. אנטגוניסט. נקודות המפנה.
- פורמט הכתיבה התסריטאית הקלאסית.
- קריאת תרגילי הבית: סצנה ע"פ אחד מעקרונות המצבים הדרמטיים של פולטי, מבנים של סרטים קצרים. סרטים של מערכה אחת. סרטי קונספט. המבנה הדרמטי האריסטוטלי
- אקספוזיציה: הזמן-המקום-הפרוטגוניסט-האנטגוניסט-בסיס העלילה. הצגת המרחב בו מתחולל הסרט או הסצנה, במהלכם נחשפות מערכות היחסים בין הגיבורים.
- הלוקיישן כמפעיל הסצנה: שימוש קלסיציסטי בלוקיישן קולנועי בשלב כתיבת התסריט.
- הפרמיס והפרדיקמנט: ניסוח הDNA של התסריט. אפיון הדמות המתוסרטת
- כל שלבי הכתיבה התסריטאית: הרעיון הבסיסי, ה-one liner העלילתי, הסינופסיס, הטריטמנט, תסריט הצילומים.
- טכניקה תסריטאית: איך להעביר הוראות בימוי מבלי "להיתפס" ע"י הבמאי. כיצד להעביר מידע לצופים מבלי להיות ברורים מדי. מהו הסאבטקסט
- הבדלים בין סיפורת לכתיבה תסריטאית. מאילו אלמנטים כדאי להיזהר כשבאים לספר סיפור בתסריט?
- הפיץ': כיצד להעביר תסריט שלם ב7 דקות. "עשה" ו"אל תעשה" בסיטואציית הפיץ'. הדמיית פיץ' במסגרת כיתתית.
- הטריטמנט כמייצג את מבנה התסריט
- ניתוח מבנה הסצנה: דיאלוגים. פעולות. יוניטים. ביטים. סאב-טקסט. מטרות ורצונות.
- סקירה קצרה של התעשייה, מוקדי הכוח, הקרנות, גופי השידור, איגוד התסריטאים, סוכנים, איך נראה חדר כתיבה של תסריטאי? עקרונות דן גורדון לכתיבה תסריטאית קרייריסטית מוצלחת.